Dé full-service groothandel in zonnestroomsystemen!

TEAM 4BLUE | Hoe Tim naar de toekomst kijkt

13-05-2020

Deze week interviewden we Key Accountmanager Tim de Kaper. Hij vertelde over zijn verantwoordelijkheden, de uitdagingen waar hij mee te maken krijgt en de toekomst van 4BLUE. 

"Ik zie dat we inmiddels als Solar Branche richting volwassenheid gaan. Daarbij geloof ik in zonne-energie als één van de belangrijkste pijlers om de doelen die zijn gesteld op gebied van de energietransitie."

Hoe lang werk je al bij 4BLUE en/of in de Solar branche? En wat is je functie? Vanaf de oprichting van 4BLUE in 2015 ben ik hierbij betrokken. Gestart als Accountmanager en inmiddels is dit Key Accountmanager geworden. Dit klinkt ontzettend afgebakend, maar het leukste van werken bij 4BLUE is de hoeveelheid betrokkenheid en verantwoordelijkheid die je wordt gegund waardoor ik naast mijn verantwoordelijkheid voor onze klanten ook mijn bijdrage intern kan leveren om persoonlijk en als bedrijf door te groeien en stappen te blijven zetten!

Hoe zie jij de toekomst van 4BLUE/ en de solar markt? Al 8 jaar zie ik van dichtbij hoe jaar op jaar de markt ontzettend is gegroeid en de mate van professionaliteit enorm is toegenomen. Ik zie dat we inmiddels als Solar Branche richting volwassenheid gaan. Daarbij geloof ik in zonne-energie als één van de belangrijkste pijlers om de doelen die zijn gesteld op gebied van de energietransitie te bepalen. Daarbij zie ik een verdere groei van de Solar Branche die wel iets zal afvlakken. Met 4BLUE zijn we de afgelopen jaren niet met de markt meegegroeid, maar is de groeicurve nog veel steiler geweest. Misschien dat dit jaar door de crisis met het Coronavirus deze groeicurve vooral het eerste halfjaar iets afvlakt, maar op de lange termijn geloof ik dat 4BLUE een steeds bepalendere speler op de markt zal worden.

Met wat voor uitdagingen krijg jij te maken in je functie? En hoe pak je dat aan? In de markt waarin we werken is er eigenlijk altijd wel iets groots dat speelt. De ene keer heeft dit te maken met grote prijsschommelingen, dan weer veranderen de afmetingen en vermogens van de zonnepanelen of gooit de overheid het stimuleringsbeleid op de schop. Eigenlijk komt het erop neer dat ik altijd bezig probeer te zijn met anticiperen op de langere termijn en hierop inspelen in de samenwerking met de klant. Daarbij ligt altijd de focus hoe we gezamenlijk op de langere termijn zo succesvol mogelijk kunnen zijn en welke rol 4BLUE daarin kan spelen. Door het intensieve contact met de klant ontstaan hierdoor heel waardevolle relaties en blijft elke dag uitdagend, maar vooral ook erg leuk!

timdekaper