Waarom 2018 het allermooiste jaar was voor 4BLUE!

18-12-2018
Om 2018 op een energieke manier in te luiden begonnen we het jaar in een fikse sneeuwstorm in Oostenrijk. Nu, bijna een jaar later, bleek ‘stormachtig’ wel een toepasselijk begrip voor het afgelopen jaar. Graag nemen we jullie even mee in een terugblik van wat wij misschien wel het mooiste jaar van 4BLUE vinden!

In december 2017 zaten we met z’n vijven in het wekelijkse werkoverleg en beseften we dat er meer werk te doen was dan dat we met het huidige team aan zouden kunnen. We plaatsen daarom gelijk een vacature voor een accountmanager en binnen no-time hadden we er een gloednieuwe collega bij. Jasper ‘’Japie’’ maakte het team compleet met zijn enthousiasme en nuchtere humor en mede dankzij hem kregen we er veel leuke, nieuwe klanten bij.

Ten eerste maakten we Blue Monday een beetje happier met Happy Socks en na een strenge, lange winter zagen we het aantal orders hard stijgen en rinkelde de telefoon aan één stuk door. Vanwege de drukte was het alle hens aan dek, niet alleen bij ons kantoor in Andelst maar ook bij het magazijn in Someren. De vrachtwagens met 4BLUE dekzeil reden het hele land door om pallets panelen, omvormers en montagemateriaal af te leveren bij onze klanten. Uit een klanttevredenheidsonderzoek in februari bleek dat ondanks de positieve reacties over ons assortiment en de service, de webshop nog wel wat gebruiksvriendelijker mocht worden. Daarom hebben we hard aan de weg getimmerd en drie verschillende configurators (Clickfit Evo, Flatfix Fusion en Van der Valk Pro+) toegevoegd, een chatfunctie, een helpdesk en een pagina met veel gestelde vragen. Maar zoals sommigen van jullie zullen herkennen is een website nooit écht af en zullen we hier constant mee bezig blijven.

Grootse plannen en aanhoudende drukte vroegen om meer collega’s! Met Vince als ondersteuning op de achtergrond zochten we nog een inkoper en een medewerker commerciële binnendienst. Gelukkig begon Daphne in augustus om de commerciële binnendienst te versterken, zodat Alexandra meer tijd vrij kon maken voor onder andere de marketing. In diezelfde zomer kregen we ook een nieuwe inkoper. Met Niels erbij duurde het niet lang voordat de voorraad weer helemaal tot in de puntjes onder controle was. Niels heeft de functie van Renée overgenomen zodat zij na haar zwangerschapsverlof weer verder kan met wat ze zo goed doet; klantrelaties onderhouden. En trouwens, baby Sien van Renée is niet het enige kindje dat dit jaar werd geboren; Ook Robert-Paul kreeg een dochtertje Philly en Tim werd vader van Lise.
 
Ondanks de drukte en de hectiek hebben we gelukkig ook nog tijd kunnen vinden voor toffe en gezellige dingen; we gingen varen, LaserQuesten, mountainbiken en zo nu en dan vloeide de confetti rijkelijk tijdens de vrijdagmiddagborrel. Om het enthousiasme over het werk dat we doen ook te kunnen delen met onze klanten organiseerden we drie succesvolle producttrainingen, een reis naar Azië en gingen Jasper, Niels, RP en Tim in goed gezelschap naar de InterSolar beurs in München.

Met iedereen op zijn plek en ingewerkt waren we na de zomer weer helemaal op koers om dit jaar alle verwachtingen te overtreffen. We bedienden meer klanten dan ooit en de containers zonnepanelen waren niet aan te slepen. Het is soms ook goed om even stil te staan bij hoe snel alles gaat en groeit. Soms kijken we nog even terug naar hoeveel orders we uitleverden in 2016, en hoeveel dat er nu zijn(!). Maar naast de groei die we doormaken in cijfers is het ook belangrijk om te kijken naar persoonlijke groei en hoe het team zich heeft ontwikkeld in de afgelopen jaren.  Daar mogen we best trots op zijn!  Iedereen vervult stuk voor stuk zijn of haar rol binnen het team en doet daarnaast vaak nog nét een beetje extra. 
 
In de herfst besloot accountmanager Jasper om toch over te stappen naar een baan bij de Marechaussee, dus werd de zoektocht naar een nieuwe collega weer opgestart. Na talloze gesprekken met sollicitanten werd de keuze gemaakt om Ceder aan te nemen als nieuwe accountmanager. Leergierig als ze is dook ze meteen in de technische omschrijvingen en handleidingen en ging ze met Tim mee naar verschillende installaties om de kneepjes van het vak te leren.

Zoals bij veel jonge bedrijven liepen we natuurlijk ook tegen de nodige chaos, twijfels en discussies aan. We maakten fouten, losten ze weer op, hadden stress, dronken liters koffie en maakten talloze flauwe grapjes over van alles en nog wat maar vooral ook over elkaar. Het kantoor in Andelst bleek te klein te worden voor acht bellende, typende en soms ook luidruchtige collega’s. Dus er staat ons in 2019 ook een verhuizing te wachten! Was het ooit saai? Denk het niet! En zoals de poster bovenaan de trap zegt: ‘’I didn’t come here to be average, I came here to be awesome’’. Met een succesvol, veranderlijk jaar achter de rug kunnen we met trots zeggen dat we veel geleerd hebben van onze leveranciers, collega’s en vooral ook van onze fijne, trouwe klanten! Dus bedankt voor jullie bijdrage aan dit prachtige jaar. Mede dankzij jullie gaan we 2019 met veel enthousiasme tegemoet!
Fijne feestdagen! 

Team 4BLUE  

Download attached document